Zdravé spaní

Nespavostí dnes trpí údajně každý čtvrtý člověk z deseti. Pokud Vás trápí usínání a často se v noci budíte, nemusí být na vině jen špatná matrace. Dodržování desatera spánkové hygieny vás ale může zbavit potíží.

 

1. Vstávejte, i o víkendu, vždy ve stejnou hodinu.
2. Šest hodin před předpokládaným odchodem do postele nepijte kávu, čaj ani colu, nekuřte a vynechejte alkohol aspoň dvě hodiny před spaním.
3. Pravidelně cvičte, ale ne před spaním.
4. Nepospávejte během dne.
5. Dejte si před spaním lehkou večeři, teplou koupel a sklenku teplého mléka se lžičkou medu.
6. Nepovalujte se v posteli, když se vám nechce spát. Pokud se vám přestane chtít spát, když si lehnete, klidně vstaňte a věnujte se něčemu smysluplnějšímu než převalování v peřinách a neurotickému počítání oveček.
7. Naučte se alespoň pár základních technik autogenního tréninku nebo dechových cvičení z jógy – pomohou vám odplavit stres.
8. Před odchodem na lože se s nikým nehádejte. Když už, oprašte v praxi starou moudrou radu našich babiček – ať slunce nezapadá nad naším hněvem – a usmiřte se. Zrovna na lůžku se manželské hádky rovnají nejpříjemněji.
9. Zbavte se všech předmětů, které vyluzují pravidelné tiché zvuky.
10. V ložnici by neměla být žádná elektronika, která vytváří nepříjemný „elektromagnetický smog“ přispívající k nespavosti. Ticho a klid - místo nočního spánku by nemělo být průchozí a hluk z ulice ztlumte pomocí závěsů.

11. Správná teplota - pro noční klid je vhodný chládek, nejlépe pod 20 oC, při usínání by měla být teplota těla snížená.

12. Nejlepší orientace ložnice je na východ, případně na sever, ráno vás probudí sluneční paprsky, večer budete mít v místnosti příjemný chlad.